Monday, January 16, 2012

Dari Dapur:Kek Gula Hangus.


Assalamualaikum wbt..

Alhamdulillah..jom kita masuk dapur n_n..Kali ini saya ingin kongsikan sesuatu yang baru untuk saya. Saya sudah mencubanya tetapi hasil untuk kali pertama belum memuaskan lagi..:) InsyaAllah nanti saya akan cuba lagi.

1. Masak
  • Gula 1 cawan.
  • Air panas 1 cawan.

Cara-cara:
Masak gula sehingga warna perang. Kemudian masukkan 1 cawan air panas bagi mengelakkan gula yang masak itu likat. Api jgn kuat sangat :)

Gula yang masak tadi berwarna perang dan tak likat (cair)
     

2. Blander

  • 2 biji telur
  • 1 sudu teh soda bikarbonat
  • ½  cawan susu pekat manis
  • ½  cawan minyak masak
  • 2 cawan tepung gandum

Cara-cara:
Masukkan semua bahan di atas dan gula yang dimasak tadi ke dalam blander. Kemudian blander sampai semua sebati.

3. Panaskan Loyang dahulu.

4. Masukkan hasil blander tadi ke dalam Loyang. Kukus kek sehingga 45 minit

5. Nak tahu kek tu masak ke tak lagi. Ambil hujung sudu, cocok la kek tu. Kalau tak melekat dekat hujung sudu,maknanya dah masak dan boleh makan! n_n

Dah masak.

Tadaa..!! inilah hasilnya:)

                                           ~Selamat Mencuba kawan-kawan~..Sharing is caring :)

 ('',) Resepi kek ini saya dapat dan belajar daripada Mama..Family angkat saya di Perlis:) Alhamdulillah..

peminat setia kek nie_aina! ^^

2 comments: