Thursday, January 19, 2012

Dari Dapur:Jemput Pisang.

Assalamualaikum wbt..

Sebernanya semua orang tahu nak buat jemput pisang :) Tetapi saya seronok main tulis resepi-resepi ini. Suatu hari nanti, jikalau saya melihat semula resepi jemput pisang ini, tentu akan tersenyum sendirian. Biarlah ia menjadi pahatan memori  dalam usaha saya menyediakan makan dan minum petang untuk family saya.^__^. (praktis nak jadi bini orang).Ishk, berangan lagi..


Bahan-bahan:

  • Tepung gandum
  • Pisang
  • Garam secukup rasa
  • Gula secukup rasa
  • 1 sudu teh baking powder
  • 1 biji telur
  • 1/2 cawan susu cair


Cara-cara: 




    1.  Masukkan  pisang ,garam, gula, 1 sudu teh baking powder dan 1 biji telur ke dalam mangkuk adunan. Kemudian, penyekkan pisang itu bersama bahan-bahan tersebut sehingga adunan sebati.


    2.  Seterusnya, masukkan  ½  cawan susu cair dan tepung gandum secukup rasa :)



     3.  Biarkan adunan itu 30 minit.

    4. Goreng jemput pisang itu menggunakan api yang sederhana kuat sahaja. Selepas itu, balik-balik dalam kuali, kalau sudah masak, anda boleh angkat dan makan! :)


    Bagi adunan rehat selama 30 minit ^^


    Jemput Pisang ke nie?? ^^
    *Tips
    Ikuti perbualan ini..

    Saya: Mak, kenapa jemput ini tak macam mak buat? (macam bulat getel,gebu dan sebagainya..Sebab jemput saya ini macam lempeng dah!..aiyaa)

    Mak: Sebab api dapur tu slow sangat kot.

    Saya pun kuatkan sedikit api dapur. Apabila saya goreng jemput yang baru,terus jemput kali ini mengembang dan nyuk..nyuk bila tekan..hee..gumbiraa ^^

    Jadi api dapur tak leh pelan sangat dan kuat sangat.Kena sederhana sahaja :) Alhamdulillah, dapat belajar satu perkara yang baru.

    Sedang saya sakan menggoreng, saya telah diperhatikan oleh dua orang pengadil iaitu Mak dan Abg Cik. Mak cakap jemput ini ada kaki, ada tangan dan ada ekor lah! hehe..Abg Cik pula cakap, guane nak jadi masterchef nie..lama kebeno masak~aiyaa..^_^





    No comments:

    Post a Comment